Skrattspeglar

Luk 15:11-24: ”En man hade två söner. Den yngre sade till sin far: Far, ge mig min del av egendomen. Då delade han sin egendom mellan dem. Kort därefter packade den yngre sonen ihop allt sitt och for långt bort till ett främmande land. Där förde han ett utsvävande liv och slösade bort det han ägde. Men när han hade gjort slut på allt, kom en svår hungersnöd över det landet, och han började lida nöd. Då gick han bort och slöt sig till en av inbyggarna där, som skickade ut honom på sina ägor för att vakta svin. Han skulle gärna ha velat äta sig mätt på de fröskidor som svinen åt, men ingen gav honom något. Då kom han till besinning och sade: Hur många daglönare hos min far har inte mat i överflöd, och här håller jag på att dö av svält. Jag vill stå upp och gå till min far och säga till honom: Far, jag har syndat mot himlen och inför dig. Jag är inte längre värd att kallas din son. Låt mig få bli som en av dina daglönare. Och han stod upp och gick till sin far. Medan han ännu var långt borta, fick hans far se honom och förbarmade sig över honom. Fadern skyndade emot honom, föll honom om halsen och kysste honom. Sonen sade till honom: Far, jag har syndat mot himlen och inför dig. Jag är inte längre värd att kallas din son. Men fadern sade till sina tjänare: Skynda er att ta fram den bästa dräkten och klä honom i den och sätt en ring på hans hand och skor på hans fötter! Och hämta den gödda kalven och slakta den, och låt oss äta och vara glada. Ty min son var död men har fått liv igen, han var förlorad men är återfunnen. Och festen började.”

En massa ord som börjar på ”själv”

Den 19 februari startade vi upp en predikoserie över sju söndagar. Till den, och till de samtalsgrupper som samlas för att ha prata vidare och djupare om allt, och för den enskilda läsningen har vi tagit fram en enkel bok, ”Om Gud hade en mobiltelefon skulle han ha dig som bakgrundsbild i den”.

Varje enskild gudstjänst står på egna ben, men det är också, förhoppningsvis, sant att de alla knyter an till varandra och läggs samman lite som när man lägger ett pussel.

Detta stora tema handlar i grund och botten, liksom alla dessa enskilda samlingar om att vara människa. Vilka är vi egentligen? Vad är det vår längtan försöker säga oss? Hur ska man kunna förstå sig själv? Är det ens möjligt?

Vi talar ofta om ”självbilden”. Och till självbilden kopplas så mycket annat som har med ordet ”själv” att göra, så som självförtroende, självkänsla, självuppfattning”, kanske även det där svåra, självföraktet, eller i bättre stunder självuppskattningen, för visst vore det väl fantastisk om vår självuppfattning kunde få mynna ut i självuppskattning, även om det minsann är lättare att önska än att uppnå.

Vad säger då Bibeln? undrar vi som har förtroende för den boken och som läser den mer som karta än roman.

Svaret är att Bibeln lyfter perspektivet. Ordet ”självbild”, hur viktigt det än är, blir för litet.

Idéen med att vi kan förjaga självföraktet genom att boosta självkänslan faller, visar också nyare forskning, på att de båda blir självbeskådande, d.v.s. de jagar båda in oss i oss själva så att vi till slut hamnar i en återvändsgränd.

Den goda självkänslan är bra… förstås, men när vi faktiskt faller, syndar, när det visar sig att vi helt enkelt inte alltid är så där bra, då faller allt ihop som ett korthus.

Självbespeglande

Kommer du ihåg berättelsen från den grekiska mytoligin, berättelsen om Narkissos? Han som var så vacker att alla som såg honom blev förälskade i honom.

Problemet är att han avvisar all denna kärlek. Han förmår inte ta emot den och avböjer därför den unga kvinnan Echos kärlek. Istället får han syn på sin egen spegelbild i en damm, där han fastnar… i sig själv.

Berättelsen är ursprunget till begreppet ”narcissism”, d.v.s. en människas självupptagenhet, självförhärligandet och den överdrivna tron på sig själv.

Inom psykiatrin talar man dessutom om narcissism som ett sjukligt tillstånd, om narcissistisk personlighetsstörning, om extrem självhävdelse, bristande självkännedom, en orealistisk självbild, ett sjukligt behov av att vara i centrum och om avsaknad av empati.

Här är det väl också viktigt att säga att det verkligen är en väsensskild skillnad på sjuklig narcissism och vårt helt friska behov av att få känna oss omtyckta.

Problemet med både självförakt och alla våra försök att förjaga det genom att boosta vår självkänsla med tusen olika metoder är att vi både i vårt självförakt och i vår egenkärlek kommer att likna Narkissos som fastnar i bilden av oss själva. Vi sitter där självbespeglande och grubblande oavsett om vi hatar eller älskar det vi ser.

Hjälp att lyfta blicken

Jag har inte glömt bort det där jag sa om Bibelns större perspektiv. Jag lovar dyrt och heligt att inte lura dig på det. Jag ska återkomma till detta större perspektiv, till det där som hjälper oss att lyfta blicken från dammen, alldeles strax. Men först, låt oss tänka en stund omkring det där med våra spegelbilder.

Människan är skapad så att hon inte kan se sitt eget ansikte. Alltså behöver barnet speglar.

Våra första speglar är våra föräldrars ansikten. Det går vackert igen i välsignelseorden från 4 Mos, i orden om Guds ansikte: ”Han låter sitt ansikte lysa över dig.”

Men alla ansikten lyser inte, och alla ögon välsignar inte. Inte ens alla föräldrars. Så kanske såg barnet upp i en slocknad blick utan att få den bekräftelse barnet behövde på att det var viktigt och självklart älskad. Denna leende blick som fyller i barnets konturer och bekräftar att ”Du finns, och det är bra”. Och vad händer då med vår tidiga självförståelse?

Förvrängda bilder

Också andra spegelbilder har både hjälp oss och ställt till det för oss. En del av dessa speglar har hjälpt dig att formulera vem du är på ett gott sätt. Andra har gjort dig förvirrad, för den bild du såg av dig själv i dessa speglar liknade skrattspeglarnas bilder.

Tänk efter. På tivolit finns skrattspeglar. I en är du för tjock. I nästa för smal. I en annan är du kort. I en fjärde är du tre meter lång. Om du nu växte upp i en sådan miljö, där den bild du såg av dig själv alltid var förvriden, hur skulle du då någonsin kunna förstå hur du verkligen såg ut? Din självbild skulle ha formats av skrattspeglarnas förvrängda bild av vem du är, inte sant?

Den bild vi möter av oss själva, i en trasig värld är ofta förvrängd. I konsumtionssamhället är vi konsumenter, d.v.s. viktiga för vår köpkraft. I prestationssamhället avgörs vårt värde utifrån vad vi kan. I skolan lär sig barnen att evolutionen, inte en god Gud, ”skapade” dem. Alltså har vi blivit faderlösa och vilsna. Vår generation ser sig ofta som resultatet av en slumpmässig utveckling. Med andra ord finns det ingen objektiv ”mening med livet” att söka. Meningen med livet får man skapa själv. Vi måste med andra ord ”självförverkligas”.

T.o.m. våra uppväxtmiljöer var fulla av skrattspeglar. Vi fick veta vilka vi skulle vara och hur vi skulle bete oss för att få vara med i gemenskapen, inte så sällan med skammen som uppfostringsredskap, på ett sätt som gjort att vi fått kämpa med vår trygghet alltsedan dess.

I en miljö som domineras av budskap som att du är viktig för det du äger eller för hur du ser ut… Om du bedöms utifrån om du är ung, framgångsrik, intressant, socialt kompetent eller inte… då sovras många… kanske de flesta… ja rent av alla till slut bort. Vi mår allt sämre, äter allt mer psykofarmaka, försöker köpa oss ut ur tristess och vilsenhet… fast då mår ju själva jorden istället allt sämre.

Från självhjälp till Guds hjälp

För att göra en lång och alltför komplicerad historia kort: Vi behöver ett större perspektiv på oss själva än alla de där orden som börjar med ”själv”.

Bibeln hjälper oss att lyfta blicken, från spegelbilden i dammen där vi fastnat i oss själva, upp mot himlen och mot det leende ansikte som alltid lyst över våra liv. Bibeln byter nämligen ut ordet ”självbild” mot ordet ”avbild”.

Efter all denna kamp med alla dessa svåra tankar och erfarenheter, är det oändligt gott att få vila i dessa bibelord, Ef 2:10: ”Det är Gud själv som har gjort oss till vad vi är och gett oss nytt liv genom Kristus Jesus. Så förvandlade han oss till att göra det goda, som han från början bestämt oss till.” (NLB)

Så får vi hjälp att lyfta blicken. Från självbild till avbild. Från självhjälp till Guds hjälp. Från krampframkallande självförverkligande till orden om att det är Gud som har gjort oss till vad vi är och som förvandlar oss till att bli vad vi ska. Känner du hur annorlunda allt blir, här i detta ljus och i denna nåd, där all vår ensamhet bryts?

Jag har lärt mig att älska dessa ord från 2 Kor 1:19. De handlar om Jesus, och jag kan dessutom tillägga, inte bara i teologin utan också i min egen erfarenhet: ”i honom finns bara ett ja.”

Jag tänker på alla skrattspeglar jag speglat mig i.

Jag tänker på alla ögon som sett på mig; de varma och bejakande men också på de kalla och stränga.

Några av dem har sagt ”ja”. Andra har sagt ”nja”. Några har sagt att ”du får väl duga i väntan på något bättre”, som vore jag en tallrik kall gröt. Andra har sagt ”kanske” och ytterligare några ”nej”. Men ”i honom finns bara ett ja.”

Jag är oändligt tacksam för Jesu blick. Jag har kommit till honom med tunga steg och med undflyende blick, och tänkt att nu… nu räcker det nog… Men varje gång har jag känt, också när jag minst av allt förtjänat det att ”i honom finns bara ett ja.” Ett förmanande ja, när det behövts, men lika fullt ett omedelbart och otvetydigt ja. I honom finns bara ett ja. Ett ja utan dubbla bottnar.

Jag tror att jag vet hur det är. Jag tror att du har speglat dig i många ansikten och i många skrattspeglar. Och jag tror att du får kämpa med de sanningar du tror dig sett.

Men jag vet också att Gud ställer fram en annan spegel.

När människor ser sig själva i den ser de något nytt, som när David sjunger sin lovsång i 2 Sam 22:20: ”Han förde mig ut i frihet, han räddade mig, ty han älskar mig.”

Vilken befriande och räddande insikt är inte detta? ”Han älskar mig!” Lycklig den som vet att det är sant. För livet blir så mycket mer i detta ljus, och så mycket större än när vi speglar våra egna ansikten i den mörka dammen.

Och då kan David också, i Ps 139, till slut be ut detta i sin tacksägelse: ”Jag tackar dig för att jag är så underbart skapad.” För ska man kunna be så måste man ju först förstå att man är just ”skapad”, d.v.s. önskad och älskad. Är det inte förunderligt hur väl dessa ord rimmar med varandra?

Hela vägen hem

Jag tror att det är dit vi måste. Vi måste tillbaka till Gud för att finna oss själva. Precis som Jesus berättar det i den liknelse jag inledde med att läsa från Luk 15.

Berättelsen är Jesu analys av vår livskamp och hans vägledning till alla oss som längtar hem, för berättelsen om honom som vi kallar för ”den förlorade sonen” är i själva verket berättelsen om oss alla. Här har du huvudpunkterna: Gud har skapat oss, men vi har lämnat Gud. Vi har slarvat bort arvet. Det räcker med en minut framför vilken nyhetssändning som helst för att konstatera det.

Men vägen hem är fortfarande öppen. Den som söker Gud i ödmjukhet kommer att tas emot. Vår väg hem till Gud blir därför också vägen tillbaka till oss själva och till allt vi en gång skapades att vara. För det är Gud som har gjort oss till vad vi är och som förvandlar oss till att göra det goda, han från början bestämt oss till.

Men här är vårt problem. Vi nöjer oss ofta med för lite. Den vilsne sonen speglar sig i falska spegelbilder. Så länge andra tjänar på honom blir han bekräftad. Men när hans pengar är slut håller inte den gamla självbilden längre. Han förkastas och blir ensam, och bilden av den unge framgångsrike och intressante mannen slås i spillror. Och då vet han inte längre vem han är. Allt faller. Han hamnar bland svinen. Men du… lyssna nu… ibland är våra kriser våra bästa vänner. För utan dem skulle vi aldrig omorientera och därför heller aldrig hitta hem igen.

Där i krisen, vid svinhoarna, kommer han till besinning. Ordagrant står det faktiskt att han ”kom till sig själv”. Det är bra. Självinsikt är en förutsättning för mycket annat. Men han var inte hemma än.

Då börjar han gå hemåt. Det är också bra. För insikter måste leda till att vi börjar ta steg i rätt riktning. Det hjälper inte med att du förstår viktiga saker om du inte börjar handla efter dem.

Så nu börjar den unge mannen ta nya steg mot en bättre framtid, baserade på nya insikter och bättre värderingar. Vilket är bra. Men han är inte hemma än.

På vägen hem börjar han söka försoning. Det är t.o.m. ännu bättre. För om vi inte söker försoning blir vi aldrig fria. ”Utan förlåtelsen är vi fjättrade till den människa som har skadat oss”, skriver Desmond Tutu. Och utan att själva be om förlåtelse blir vi aldrig fria från vår skuld.

Så, allt detta är bra. Den unge mannen är på rätt väg.

Men han är inte hemma än.

När kommer då den förlorade sonen hem? Var får förlorade söner och döttrar ro? Här är Jesu vägledning. Det är först i faderns famn den förlorade sonen kommer hem. Det är först där han får ta av sig det gamla och klä sig i något nytt.

Det här är vad jag tror att Bibeln säger. Du får inte stanna vid svinhoarnas insikter eller halvvägs hemma med att du tagit ett antal goda steg, eller ens med förståelsen att du behöver försonas. För du blir hel först i Guds famn. Du är inte hemma förrän du kommer hem.

Det är först där, i Guds odelade ja över ditt liv, bilden av vem du är blir mer än en självbild du ständigt måste jobba på. Det är först där du blir en avbild av Gud, ett barn som blir älskat på rätt sätt och som kan börja förstå vad det är.

Allt detta, hela denna märkliga helandeprocess, där blicken stegvis lyfts från självbespeglingen i dammen och vågar möta Guds lysande ansikte, sammanfattas i sin essens, i dessa ord, 1 Joh 4:19: ”Vi älskar därför att han först älskade oss.”

Förstår du vad du läser? Detta är så mycket mer än ett platt och krampaktigt: ”Älska dig själv.”

Bibelns vägledning är istället: ”Låt dig bli älskad av Gud”. För där i Guds varma famn går tjälen ur själen och så kan också du börja älska, både dig själv och andra.

Nattvardskö och hemväg

Nu ska vi fira nattvard. Det blir bra. Då kan du se nattvardskön som din väg hem. Som när den förlorade sonen inte stannade vid svinhoarna eller på halva vägen, utan fortsatte hela vägen in i fadersfamnen.

Och när du tar emot bröd och vin, och hör orden uttalas över dig, ”för dig utgiven”, ”för dig utgjutet”, kan du spegla dig i det ansikte som lyser över ditt liv. Och när du tar emot nattvarden är det bara du och Gud, för ett livsviktigt ögonblick. Och hos honom finns bara ett ja.

Predikan hållen i Korskyrkan, Borås 170305, Micael Nilsson, den första i en serie över sju söndagar om gudsbild och självbild, ”Om Gud hade en mobiltelefon så skulle han ha dig som bakgrundsbild i den”.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s